Welkom op de website van de Hilversumsche Golf Club

De Hilversumsche Golf Club ligt midden in het bos-en heidegebied dat zo typisch is voor het Gooi. De huidige baan is de ‘derde’ in de historie van de Club. De eerste negen holes zijn ontworpen door H. Burrows in 1917. De oudste delen van de baan zijn dus ruim 100 jaar oud. Het tweede deel is ontworpen door de beroemde baanarchitect Harry S. Colt en aangelegd in 1927. Qua inpassing in het landschap en verdere ontwerpeigenschappen is de gehele uitstraling die van een typische ‘classic Colt-baan’.  Kyle Phillips heeft de baan in meer recente tijd nog onderhanden genomen; daarmee voldoet de baan, met behoud van het oorspronkelijke karakter, weer aan de eisen van de tijd:  de Hilversumsche meet 6.300 meter van de heren back tees en 5.400 van de dames back tees. Desondanks blijft de indruk die van een traditionele bos- en heide baan. De holes liggen ruim in het landschap met het voordeel dat u zich af en toe alleen kunt wanen, het nadeel is soms de afstand naar de volgende tee.

De Hilversumsche was 27 maal gastheer van het Dutch Open, meer dan enige andere baan. Het is ook geen eenvoudig parcours, met name de par-4 holes zijn zowel lang, als niet al te breed. Ondanks deze feiten werd tijdens het Europees Landen Team Kampioenschap in 2020 door de amateur Matthias Schmid een score van 62 binnen gebracht. Wij wensen iedere gastspeler een prachtige score toe, maar wees voorbereid op een baan met uitdagingen! De vele kleine ondulaties testen uw shotmaking tot het uiterste. De Club is actief in het op peil houden van baan en faciliteiten. In 2019 is een nieuw clubhuis (het vijfde in 125 jaar!) in gebruik genomen. Kleinere baanaanpassingen, zoals aan greens en bunkers, vinden regelmatig plaats. Een voortreffelijke groep van acht greenkeepers probeert de conditie van de baan voortdurend optimaal te houden.

Er zijn circa 1.000 leden met enige nadruk op familielidmaatschappen, waarbij verbondenheid en het golfspel hoog in het vaandel staan. De Club is trots op een groot jeugdprogramma met zo’n 140 deelnemers. Hopelijk vindt u die karakteristieken terug in de gastvrijheid door onze leden en medewerkers.

Namens het Bestuur wens ik u veel speelplezier!

Pieter Croockewit
voorzitter